2016. szeptember 1., csütörtök

Fertő tó

A június 21-22-ei hétvégén megkerültük a Fertő tavat.

Röviden a tények és a koncepció :)
A táv 135 km. Átlagunk 20 km/h (nem versenykerékpárral)
Szállás: Fertőrákos 2 éjszaka, Szentesi panzió (kedvesek, van reggeli is, nagyon szép a belső kert / udvar - kifejezetten ajánlom).

Koncepció:
Fertőrákoson foglaltunk szállást, péntek este már ott aludtunk és szombaton reggel elvittük a kocsikkal a bicikliket Podersdorf-ba (1h út). A bicikliút itt a strand melletti promenádon megy, emellett leparkoltunk egy nagy parkolóban és éjszakára otthagytuk a kocsikat. A nyugati parton visszatekertünk a Fertőrákosi szállásunkra és másnap a keleti oldalon tekertünk vissza a kocsikhoz.

1. nap
Podersdorf - Neusidl - Jois (B10) - Purbach (B12) - Oggau - Rust - Mörbisch - Fertőrákos. (70 km)

A Podersdorf - Jois szakasz nem túl érdekes. Joisban a Spar-nal a B10-12 különválik és az utóbbi egy pár kilóméterrel fentebb, a "hegyek" oldalában követi a tavat. Sokkal jobb a kilátás és az osztrák/magyar biciklishadak helyett max. 2-3 biciklissel fogunk találkozni. Balodalunon a tó, jobboldalon a hegy, mi pedig a szőlők között tekerünk az úgynevezett Kirschen-Radweg-en = cseresznyés bicikliút, nagyon hangulatos. Éppen érett is a cserkó, szóval jó bezabáltunk a szőlőben belőle.
Lent Jois

Breterbrunnen-ben kicsit megközelíti egymást a B10 és a B12, a nagyon szép pincesor mellett megy tovább a B12, ha elkavarodunk róla akkor tartsunk jobbra valami kis utcán a hegy felé.

Purbach-ban mentünk vissza a B10-es útra. Itt is egy gyönyörű pincefalu van, több heuriger van nyitva, finom ételekkel és egész vállalható borokkal. Sok helyen magyar a felszolgáló természetesen. Nagyon jó házi kolbászt, paraszttálat (véreshurkával, disznósajttal, reszelt tormával) és pecsenyezsíros kenyeret ettünk. A fehérbor teljesen jó volt fröccsnek, a vörös már nem volt az igazi. Innen még mehetünk tovább a 12-esen is, de mi már visszatértünk a 10-es útra.

Breiterbrunnen

Ezután jön a B10-es legunalmasabb nyugati része, kacsázik az út jobbra-balra a gabonatáblák között, nagyon unalmas, olyan az érzésünk mintha visszafelé mennénk (és így is van egy bizonyos szinten). Egy hatalmas körrel végül visszatér Oggauba az út. Oggau és Rust között már újra érdekesebb, kicsit dombosabb, újra szőlők és egy nagy lejtő van Rust-ig.

Purbach után itt érdemes szerintem újabb pihenőt tartani, a főtér nagyon szép, több étterem is van és sok pincészet. Egyszer voltunk itt egy borfesztiválon is, nagyon szép gazdaságok vannak. Innen Fertőmeggyes/Mörbisch-ig az út magasan a tó fölött vezet, és épp megsüti a lemenő nap, nagyon szép hangulatos az út. A határtól Fertőrákos pedig már csak pár km.

Rust

Itt kipróbáltunk a sokat emlegett Kovács kocsma sült hekkjét, amiért Bécsből is eljönnek :) - nem volt rossz, de hát hekk, átlagos, szívesebben ennék magyar halat. Este pedig a Ráspinál VB nézés közben a teraszon még bevállaltunk egy 2011-es kékfrankost, ami nagyon jó és Zoli egy brutál finom túrógombócot is magához vett, egyszer élünk felkiáltással, Tibi pedig a sajt tál gyönyöreit élvezte, éljen a házi pálpusztai :)

2. nap: Fertőrákos - Balf - Fertőd - Pamhagen - Apetlon - Ilmitz - Podersdorf (65 km)

Balfig a kecskecsapás méretű főúton kell mennünk, amit autók is (néha sok) használnak, az út minősége rossz, egy autósávnyi. A kilátás egyébként pazar, és ha ősszel járunk erre mindenképpen igyunk mustot az öreg bácsinál.

Balf központjánál a halászcsárdánál balra kell menni és aztán egészen Fertődig van jó minőségű, új bicikliút. A balfi halászcsárda egyébként nagyon-nagyon ajánlott hely, kiválóan főznek.
Fertődi kastély

Fertődön érdemes meglátogatni a kastélyt, és felkészülni hogy innen a határig szétráz bennünket a pocsék magyar bicikliút. A Fertőd - Apetlon rész egyébként a másik halál unalmas szakasz = 18 km teljesen sík, gabonaföldek, puszták.

Apetlon előtt van egy bicikklis pihenő oda érdemes egy búzasörre betérni, és harapni is lehet finomakat. Ilmitznél mi a B20-asra mentünk át, hogy közelebb legyenenk a szikes tavak, amelyek tényleg érdekesek, sok madarat lehet látni (távolról) és újra szőlök között tekerünk ami nekem sokkal jobb mint a pusztában. Podersdorfig már csak egy pár kilométer, jobbra-balra mangalica, bivaly, kecskefarmok vannak.

Szikes tavak

Itt felvettük a kocsit és visszamentünk a szálláson hagyott csomagokért, és a láda borért amit a Jandl pincétől szereztünk be. Nagyon finom, jó ár-érték arányú borai vannak Kálmán bácsinak.

A nyugati oldal tehát borosabb, több pince van osztrák oldalon. A keleti oldalon már nem annyira jellemző ez (ellenben jó Golschi búzasört mérnek). A falvak itt is szépek, de talán egy fokkal kevésbé. A déli magyar részen Balf - Fertőd között tehát van jó út. Itt nem nagyon találkozik az ember pincékkel és ugyan nekem tetszett ez a rész is, azért hiányolom a heurigerek és a szép kis falvak hangulatát.

Előnye még a déli magyar résznek, hogy sokkal kevesebb a kerékpáros, így nem kell egymást nagyon kerülgetnünk. A Fertődi kastély nagyon szép, osztrák oldalon ilyet nem találtunk. Egy kicsit messzebb a bicikliúttól van Halbturn, ott már voltam egyszer az egyébként szép.
Sok beszámolóban olvastam hogy Fertőrákos-Fertőd irányban menjünk mert akkor lejt az út, nekem nem tűnt annak - dimbes-dombos.