2016. augusztus 28., vasárnap

Bled és a Milenniumi vasútvonal

Egy éve olvastam egy nagyon érdekes cikket egy olyan bicikliútról ami Szlovéniából indul és Olaszországban végződik, és a régi megszüntetett vasútvonalra húzták rá az aszfaltréteget, az út vasúti alagutakon, viaduktokon, hidakon vezet át, 2-3 ezer méteres hegyek között....ez annyira megtetszett hogy ki kellett próbálnunk. Itt olvastam ezt az élvezetes bejegyzést:

Egy négynapos hosszú hétvégét szenteltünk az ügynek, mégpedig így: 1. Utazás, és egy kis tekerés egy gyönyörű borvidéken = Jeruzalem. 2. Vintgar szurdok 3. Nagy túra: Bled - Radovna völgy - Krajnska Gora - Chiusaforte 4. Hazautazás, Pokljuka szurdok, kis borozás Lendván

A Jeruzalem borvidék kb. 300 km-re van Budapesttől, Ljutomer és Ormoz között fekszik. Központi "települése" Jeruzalem (egy templom, egy hotel és egy tourist office).

Hol együnk: http://www.taverna-jeruzalem.si/
Hol igyunk: A tavernától 100 m-re van egy mindig nyitva lévő borozó szép kilátással. Zidanica Malek néven fut.

Ahol ilyesmiket láthatunk:
Zidanica Malek

Jeruzalem

2. Vintgar szurdok
Erre a napra sajnos nem mondott túl jó időt, de végül is nem esett így egy rövidebb útvonalon tekertünk. A szállásunkról (jól bevált Pension Pibernik) indultunk a Vintgar szurdokba. Elég népszerű hely, kb. 100 magyar volt ott (a kocsik, buszok száma alapján).

A szurdok nagyon szép és borús időben is jó program, a végén egy 13 m-es vízesés található (hogy ezt lássuk lentről a másik végén lévő kijáraton ki kell menni).

A bejárása után az út elején lévő pisztrángos étteremben lehet ennyi egy jót, a halat lent tartják a patakban és frissen készítik el a vendégeknek (legalábbis ezt állítjuk, mindenesetre finom volt nagyon). Én pisztráng tatárt ettem, az is finom volt.

Az ebéd után a társaság egy része elindult a Pokljuka nevű látványossághoz ami kb. 600 m szintet jelentett, így mi puhányok (akik spóroltak a második napra) csak a Radovna völgy bejáratát kerestük meg (másnapi túra start helye), majd visszatekertünk Bledbe elfogyasztani jól megérdemelt, méltán híres Bledi krémesünket a Park hotel kávézójában, ami nemcsak a panorámájáról híres, hanem az évi 12 M eladott krémesről is.
A krémes milyen ? .... hm. hát brutális finom.

Bled - kilátás a Park hotel kávézóból

Radovna völgyi start point

Radovna völgy
 A tavat is megéri körbetekerni, mindössze 6 km a táv, de mindig újabb és újabb panoráma hely jelenik meg előttünk.
Bled
3. Radovna völgy, Vasútvonal - Chiusaforte
Május 2-án elérkezett az idő hogy nekivágjunk a nagy túránknak. A Radovna völgyből indultunk, eleinte (3 km) még aszfalt úton, majd utána köves (de jó minőségű) úton tekertünk a Radovna folyó völgyében, kb. 5-600 méteres tengerszint feletti magasságban. Körülöttünk 1500-2000 m-es hegyek és nyugalom, autó nagyon kevés jár erre hisz ez a Triglav-i nemzeti park része. Fantasztikus látvány és friss a levegő.

Radovna völgy

A 907-es számú utat kell követnünk végig, egy elágazás lesz, amikor balra a Vrata völgybe lehet menni (szintén szép), de mi jobbra tartottunk Mojstrana felé. Egy brutális 18%-os emelkedő leküzdése után (ami elég rövid szakasz amúgy), jött a várva várt gurulás (vagy inkább száguldás, a hegyek között gyakran párás az út, csak óvatosan :) Legurultunk egészen Mojstrana-ba, és miután letöröltünk a képünkről a 60-62 km/h-s gurulás elégedett vigyorát (és bogarait) balra fordultunk a D2-es (vasúti sínes) bicikliútra Krajnska Gora felé. Ez az út a Sava folyó völgyében vezet, és nagyrészt sík. Krajnska Gora-ban sok helyen tarthatunk pihenőt, mi is bevállaltunk egy vérnarancsos Uniont (imádom).

A Csapat

Kranjska Gorát elhagyva mellettünk a panoráma továbbra is lélegzetelállító, látszik például a Mangart is.

A biciklis pihenők napelemesek, WIFI-vel és minden szerszámmal felszereltek. Tarvisio környékén még van egy hosszú, de nem vészes emelkedő. Folyamatosan a Pontebba táblát követtük, és csodáltuk a látványt persze.

Ha már arra jártunk bevágtunk egy Tiramisut is, nem volt rossz a kilátás a kávézóból:
Olaszország biciklitúra

Pontebba és Chiusaforte között jön a legtöbb alagút, érdemes tehát folytatni az utunkat (a Pontebba-i rész amúgy sem annyira érdekes, sok az autópálya). De utána ilyen részek jönnek:)

Az utolsó 20-30 km gyakorlatilag önfeledt gurulás. A legtöbb épület amit a vasúti társaság használt fel van újítva, többek között az is ahol a túránk végállomása volt Chiusaforte-ban a Bar Stazione-ben :) Itt a kissé bohókás öregúr és felesége olyan pasta-t és polenta-t tálalt fel hogy még mindig nyaldosom az újaimat.

A transzfer hat órára érkezett ami visszaszállított minket Bled-be. A Helia travel agency-vel szerveztem le a transzfert, egy 12 biciklis trailer-ük van, és egy minibusz. Szerintem megéri, mert így nem kell kört menni, meg hát vissza már nem bírtuk volna, sunyi módon ugyanis 900 m szintet mentünk azért aznap, meg 90 km-et.

4. Utolsó nap már csak egy kis gyalogtúrát tettünk a Pokljuka szurdokba, ez egy eléggé eldugott szurdok, de itt is sikerült magyarokkal találkoznunk, a legérdekesebb része a "Galerija" így néz ki.

Ezután irány Lendva a Cuk borház, ahol várt a megérdemelt vindős hús, vágott zsír, skót felföldi marhaszalámi, sonka és almás rétes...